Mellekaka, husmorstips och pluttenews

Nu har jag äntligen fått tummen ur och lagt ut det efterfrågade receptet på kakan jag komponerade till pluttens dop. Blir typ vita kärleksmums, fast ändå inte... Receptet hittar ni på adressen http://www.kokaihop.se/recept/mohems-mellekaka Provbaka och kommentera gärna!
 
 
 
Något annat som jag också fått tummen ur till är höststädningen. Nu ska här vi ny ordning i båd´ skåp och lådor! Först på tur står köket och efter ett par dagars slit -med många avbrott för välling, blöjor och mys- är ena sidan klar. Nu återstår köksön och andra sidan... *phuu* jag blir matt av bara tanken...! Det verkar kanske litet konstigt att städa ur köket nu, och inte till jul som "normala" människor. Men nej, jag insisterar på att städa köket på höstkanten pga då kan vi lugnt packa ner grillen för att återvända, när vädret börjar bli för trist för utomhus matlagning, till ett strålande rent kök! Plus att julstöket är väl det som i särklass skitar ner alldra mest, med kletigt knäckkok och mjöldammande över lussekusar och pepparkakor! Varför ska man då bona köket för att sekunden efter ställa sig och dona tills allt ser lika över djävligt ut som det gjorde före städningen..??
 
Det är ju av samma anledning man höststädar i skåp och garderober: för att man återvänder in efter en lång sommar ute och vill ha mer svängrum och mindre bröte! Vidare kan det ju konstateras att julstädningen i vilket fall som helst tar alldeles för mycket tid i anspråk. Det ska dammas, sugas och torkas i varje vrå. Sen drar man fram julpynt, glitter och girlanger och helt plöstligt ser det ut som man strött finfin konfetti över hela golvet. Nej, rationalisera mera vetja!
 
Jag drar gärna redan helgen innan första advent fram allt vad tomtar, glitter, kulor och stakar heter. Man vill ju hinna njuta av det innan det är dags att plocka ner det igen. Fördelen är ju också att då är allting färdigt till första advent när jag helt resolut kan häva mig i soffan framför öppna spisen med en pepparkaka och en mugg glögg. Sen har jag ju reseten av december ledigt till annat, som glöggfester, julklappsshopping -fast denna är också rationaliserad till november- och annat småmysigt. Sedan när varenda tomte och grangirland är på plats är det dags för storstädning! Då går jag minutiöst över varenda hylla och pryl på de (inkl julpyntet för vem faen ställer sig och torkar av det i januari när man bara vill ha ner allt vad jul heter?): snabbt och lätt, färdigt brett och hela kåken skiner och jag med den. Bara att skicka ut inbjudningar till årets glöggfest!
 
Det bästa med det är att det alltid är någon som tackar nej med motiveringen att de har så mycket de ska hinna med innan jul. Men vaffa... julen kommer VARJE år, kanske litet framförhållning nästa gång?
 
Nu är jag ju inte fröken duktigt jämnt. Påslakanen kunde bytas oftare och köksfläkten får sig en om gång på sin höjd en gång om året, men vem åker hem till folk för att ställa sig och glo på deras köksfläktar??
 
Nog om detta! Plutten mår finemang och ligger och vilar middag, bugastinn, efter en stor portion nötkött- och sötpotatispure, med päronmos till efterrätt. Så dagens pluttenews är att vi gått över i "storbarnsmat"! På morgonens meny står "mormors kalopps". Han är ju som tur är litet för liten för att inse att mormor inte skickat någon kalopps 160 mil till sin lilla ögonsten. ;)
 
Lots luv Gingy <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

gingy.blogg.se

I´m da baby mama

RSS 2.0