Avelskotte, gubbsvett och fuskstjärnor

Jiiiii besöks kurvan stiger! Och då menar jag inte antalet besök för min del på vårdcentralen de senaste månaderna (personligt rekord: 4!!), utan antalet besökare på bloggen! Litet roligt att det faktiskt finns någon därute som läser allt svammel (ok, mamma jag vet att du delvis är skyldig, men det gör inget! :))!
 
Dagens uppdatering: datum bokat för Spikes avgång *snyft*! Vi kan tyvärr inte ha kvar vår supersöta igelkott längre pga tiden inte räcker till, och med kommande bebse lär det inte direkt bli mer tid över... Onsdag nästa vecka åker han. Vi kommer att sakna hans små strapatser...
 
Spike är utbrottskung av rang i klass med Houdini och har -alla säkerhetsåtgärdet till trots- lyckats ta sig ur sin vrå och rätt in i vårt sovrum flera gånger. Kring tre på morgonen brukar han göra små utflykter som går ut på att springa fram och tillbaka som en galning i kors och tvärs över golvet, och gnager på vad han kommer åt (senast min handväska och gången innan en sovsäck). Litet enerverande med *tippeti, tippeti, tippeti, krafs, krafs, krafs, smask, smask* när man redan sover litet "sådär" pga otaliga utflykter till toaletten varje natt... Inte direkt som han för ett jäkla liv, men har man redan varit uppe och kissat 5 gånger så är han helt plöstligt litet mindre söt. Hotade tom ett tag -totalt verkningslöst- med att skicka ut honom i skogen bland de stora, tuffa kottarna...
 
Nu får han i alla fall (till skillnad från här, där han lever en tynande tillvaro utan kottvänner) massor av gelikar att bekanta sig med. Spike ska nämligen till en uppfödare för att avancera från husdjur till avelshingst! Han har tydligen en fin färgsättning på taggrepertoaren och en perfekt blodlinje (den enda vi sett hittills är dock gubbens när en av Spikes taggar fastnade i hans strumpa *ouch*), så han är eftertraktat lammkött på marknaden! :)
 

Nybadad och mindre entusiastisk, tom parabolerna är nerfällda... tagga ner plutten! :)
 
Tagga ner och tagga ner förresten. Vad är det med trötta karlar att bli griniga?? Den modell jag har kan få ett mindre psykbryt på petiteser som att jag klagar på att hans fötter luktar -ok, allt, verkligen ALLT luktar skumt eller funky när man e på smällen, men det här är olidligt och tydligen (efter konsultation med väninnorna) ett typiskt särdrag hos det manliga könet-! Det gick så långt att jag hotade med att dra fram trädgårdsslangen vid middagsbordet om han inte gjorde något åt eländet. Trött-tjurigt hasplar han ur sig att "då får vi väl äta på varsitt håll". Hans fötter och jag ska alltså pga detta, dagens i-landsproblem vistas på olika ort? Inte mig emot, aptiten är svajig som det är! Dagen efter denna gubb-tjurighets incident kom vi till middagstid och på ren pin kiv kunde jag inte låta bli att fråga honom vilken "piece due resistance" han tänkt bjuda sina sockar på. Det blev inte alltför väl emottaget, hans min sa "rätt" mkt... som man behandlar andra blir man själv behandlad (tack kloka, fina pappa för de bevingade orden :))!
 
Dags för dagens julfusk! Idag har det både bakats julstjärnor (torttuja) och så har jag gjort någon variant av Toffefee i urgulliga, hjärtformade små ischokladformar. Att man fick ha en huggmejsel för att få de ur formarna förtäljde inte receptet, och att köpe plommonsylt innehåller citronsaft (!) var också en nyhet för mig. Men trots alla om och men blev det ätbart och stämningen var hög!
En bit påväg. Plutta i en hasselnöt i varje form med kola, på med en tunn skiva nougat och en liten klick mörkchoklad med sprits; både kolan och plomberna smälte i munnen!
 
Fuske stjärnor av köpedeg, men de SER äkta ut (hemlängtan!). Är det bara jag som hör "lunta tulvillaan on raikas talvi sää" plinga i huvvet?? 
 
Tillbaka till vardagen, tvätten och den eviga debatten om vad vi ska ha till middag... :)
 
Lotsa luv Gingy <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

gingy.blogg.se

I´m da baby mama

RSS 2.0